Drømmer du om at starte en virksomhed i udlandet? Selvom du allerede har en solid virksomhed i Danmark, er der en række overvejelser, valg og regler, du ikke kommer uden om, hvis du vil have succes med din virksomhed uden for landets grænser.
I denne artikel har vi samlet de grundlæggende ting, du skal have for øje, når du vil føre din virksomhed ind på et udenlandsk marked. Derudover har vi talt med direktøren for en virksomhed, som er startet i Danmark og på det seneste har indtaget det franske marked. Han giver dig sine bedste råd til, hvordan du bedst muligt kommer i gang i et nyt land.
Hvem må oprette en virksomhed i udlandet?
Som EU-borger har du ret til at starte din egen virksomhed i et hvilket som helst EU-land samt Island, Norge og Liechtensten. Du har ligeledes ret til at oprette et datterselskab til en allerede eksisterende virksomhed, der er registreret i et andet EU-land.
Hvis du vil starte op uden for EU, er der flere krav og nogle andre regler, du skal overholde.
I denne artikel tager vi udgangspunkt i virksomheder, som allerede er etablerede i Danmark, men som ønsker at ekspandere til et eller flere europæiske markeder. Vi regner derfor med, at du allerede har styr på virksomhedstype, CVR-nummer osv.
Læg en solid forretningsplan
Når din virksomhed skal tages til udlandet, skal du først og fremmest lægge en forretningsplan. Dette gjorde du højst sandsynligt også, da du startede din oprindelige virksomhed. Forretningsplanen er grundsøjlen, uanset hvilken virksomhed der er tale om. Den skal være velovervejet og indeholde så mange detaljer som muligt, så du hele tiden kan gå tilbage til den, når du skal træffe beslutninger. Hvis dit nye marked ligger tæt op ad det danske, kan du sikkert tage udgangspunkt i en stor del af din oprindelige forretningsplan.
Undersøg lovgivningen på det nye marked
Inden du kommer for godt i gang, bør du tjekke, om du overhovedet kan få dit produkt eller din service ind på det pågældende marked. Inden for EU er de fleste lovgivninger universelle, men der er stadig områder, hvor de enkelte lande selv må bestemme. Det kan derfor have betydning, hvis du for eksempel vil sælge fødevarer, hygiejneprodukter eller legetøj, og det land, du har udset dig, har andre krav til eksempelvis indholdet af kemikalier. Det er derfor vigtigt, at du virkelig sætter dig ind i de enkelte landes lovgivning, så du først og fremmest finder ud af, om dit produkt lever op til kravene.
Du skal ligeledes have styr på reglerne om beskatning, afgifter, moms osv. så du er sikker på, at du betaler det rigtige. Hvis du har medarbejdere ansat i den udenlandske virksomhed, er det også vigtigt, at du har styr på, hvordan disse skal aflønnes, i hvilket land du skal indberette lønningerne osv.
Der er altså mange vigtige ting, som kan have alvorlige konsekvenser for dig og din virksomhed, hvis du ikke sætter dig grundigt ind i reglerne fra starten. Det kan være en god idé at alliere dig med en ekspert på området i form af en jurist eller revisor, der har erfaring med virksomhedsdrift i udlandet.
Undersøg priser og konkurrencen på det nye marked
Hvis du allerede har en etableret virksomhed i Danmark, har du sikkert styr på indkøbspriser, konkurrence og fortjeneste på det danske marked. Der kan dog være forskel fra marked til marked, så det er vigtigt, at du undersøger både konkurrencen og prissætningen på det marked, du ønsker at gå ind på. Hvis du sælger et fysisk produkt, skal du ligeledes medregne transport og logistik, lokaler til lager osv. Alle disse udgifter skal naturligvis kunne dækkes af din fortjeneste, og hvis du har brug for lagerplads, er det en god idé at overveje placeringen af dette, så du nemt kan få transporteret dine varer til og fra, og du dermed ikke mister en masse penge på transport og forsinkede leverancer.
Kort sagt skal du altså danne dig et grundigt overblik over, hvordan dit produkt kan klare sig på det nye marked, og hvilke konkurrenter du er oppe imod.
Særlige udfordringer ved udenlandske markeder
Når det juridiske er på plads, starter arbejdet med de ”bløde” aspekter såsom sprog og kulturelle forskelle. Mange undervurderer disse ting, men de er altså lige så vigtige som lovgivninger og økonomi, hvis du vil have en god forretning op at køre på et udenlandsk marked.
Først og fremmest skal du have lavet en hjemmeside på landets sprog, så den nye målgruppe kan finde din virksomhed, læse om den og produkterne/servicen osv. Hvis du allerede har en godt fungerende hjemmeside på dansk, kan du vælge at få den oversat, så du bibeholder den samme tone og det samme image. Det er dog samtidig vigtigt, at teksterne og hjemmesiden tilpasses til det nye marked, så du ikke fremstår useriøs, grov eller andet, hvis kulturforskelle gør, at dele på den danske hjemmeside ikke fungerer på det udenlandske marked.
Derudover bør du finde en kontaktperson, der har kendskab til det pågældende land – gerne en tysker, hvis du starter op i Tyskland, en hollænder, hvis du starter op i Holland osv. Man kan læse sig til meget, men det er altså indbyggerne selv, der ved bedst, hvad der fungerer.
Med en ekspert ved din side kan du udarbejde materialer, reklamer, produkter osv., der passer perfekt ind på markedet, og som bliver præsenteret på en måde, der falder lige præcis i målgruppens smag.
Gode råd
Vi har talt med Morten Ravn, stifter af Kaffekapslen, om, hvilke erfaringer han gjorde sig, da hans danske webshop skulle lanceres på blandt andet det franske marked.
Inden kaffekapslen.fr gik i luften, havde virksomheden allerede bredt sig til Norge og Sverige, så der var masser af erfaring at trække på, da Frankrig også skulle med på vognen.
Morten giver dig her tre gode råd til, hvad du skal være ekstra opmærksom på, hvis du vil udvide din danske virksomhed til udlandet:
- Sørg for at have godt fat i det danske marked, før du udvider.
Når du har en solid base i Danmark, giver det dig en sikkerhed og et kendskab til branchen, som gør, at du kan undgå forskellige fejl i opstarten og i stedet gå direkte til det punkt, hvor det bliver sjovt at drive virksomheden på det nye marked.
- Sæt dig ordentligt ind i markedet, før du kaster dig ud i det
Selvom du måske går med en drøm om at sælge dit produkt i Spanien, er det ikke sikkert, at der er et marked for det, eller at det kan lade sig gøre i praksis på grund af lovgivninger, transportregler eller lignende. Sørg derfor for at undersøge markedet og mulighederne til bunds, inden du sætter alle sejl ind. Find de steder, hvor der er potentiale, og læg en detaljeret strategi for, hvordan du bedst kommer ind og får en god markedsandel i det pågældende land.
- Prioriter sproget og kulturtilpasningerne
Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at din hjemmeside er af høj kvalitet. Især hvis du arbejder med onlinesalg, er det helt essentielt, at din hjemmeside virker, indeholder relevant information, og at sproget er korrekt, så kunderne får indtryk af, at de handler med en professionel virksomhed, der har styr på tingene. Det er de færreste, der ender med at købe noget, hvis de kommer ind på en hjemmeside, hvor det er tydeligt, at der ikke sidder en med lokalt kendskab til landet, sproget og kulturen i den anden ende.
Derfor bør du virkelig prioritere, at få styr på det sproglige fra starten, både på din hjemmeside og på øvrige materialer.