Ingen kurv? Intet problem.
På nettet kan du finde et utal af guides til, hvordan du kan optimere din webshop, for at skabe flere salg. Men hvad kan og bør du stille op, hvis du som selvstændig driver en virksomhed, uden en specifik webshop?
Langt fra alle B2B- og B2C-virksomheder har et produkt eller en serviceydelse til salg, som det giver mening at bygge en webshop op omkring. Det gælder især for SaaS virksomheder, men ses også i andre typer af virksomheder.
I denne artikel dykker vi derfor lidt dybere ned i, hvordan virksomheder kan skabe flere salg uden at have en webshop.
#1 – Brugervenlig menustruktur
Brugervenlige og meningsfulde menustrukturer er vigtige på alle hjemmesider. Lad det være sagt fra start. For ikke-webshops kan det dog ikke understreges, hvor afgørende menustrukturen også er.
For dine besøgende – potentielle kunder – er menustrukturen med til at tydeliggøre præcis, hvilke typer af løsninger/ services/ produkter I sælger. Formentlig har I som virksomhed en række services inden for en branche, som I gerne vil sælge. Disse services er muligvis forskellige alt efter om I sælger B2B eller B2C?
Her kan menustrukturen først og fremmest være med til at kategorisere og tydeliggøre, hvilke former for løsninger, der er tilgængelige for private og erhverv. Nedenstående er et godt eksempel på, hvordan I kan guide brugeren ind på den ønskede side.
Der findes en masse forskellige typer af menustrukturer og måder at sikre, at dine besøgende bliver ledt ind til den mest passende ‘version’ af din hjemmeside. Se flere eksempler herunder på løsninger:
Ovenfor ses det pop-op-vindue du mødes af, første gang du kommer ind på Lomax’ hjemmeside. Dette gør brugeroplevelsen mere enkel for brugere fra enten erhverv eller privat, da de derfra kun vil blive præsenteret for den reelle pris.
Et andet eksempel kan ses hos en dansk kursusvirksomhed, hvor de har valgt at opdele deres kurser i ‘åbne kurser’ og ‘interne kurser’.
#2 – Gør brug af Call-to-action knapper
Effektiv Call-To-Action (CTA) kan skabe flere leads. På klassiske webshops kender vi CTA-knapper fra ‘læs mere her’ til ‘læg i kurv’.
Selvom din virksomhed ikke driver en webshop, kan CTA-knapper drive og omdanne dine besøgende fra endnu et tal i statistikken over besøgende, til et lead.
Placeringen af CTA-knapper og brugeroplevelsen på siden vil have en afgørende effekt på, om dine besøgende kan blive potentielle kunder. Sørg derfor for, at implementér CTA-knapper, hvor det giver mening ift. det eksisterende indhold på siden
De mest typiske CTA-knapper på almindelige hjemmesider, uden webshop, vil være CTA’er, der skal få brugeren til at hente en E-bog, få udarbejdet en gratis analyse af virksomhedens ydelse eller skrive sig op til virksomhedens nyhedsbrev for at modtage en 10% rabatkupon.
Lad os tage et konkret eksempel. En dansk SaaS-virksomhed har oprettet en landingpage, hvor de forklare omkring, hvordan deres ydelse kan hjælpe virksomheder med at holde styr på deres ansattes tidsregistrering på vagter.
Denne virksomhed tilbyder altid en gratis version af deres service. Hovedfokus er, at få skaffet et lead, ved at tilbyde at brugeren kan afprøve den gratis version. Som det kan ses på ovenstående screenshot er det derfor gjort helt enkelt og tydeligt, hvad denne service tilbyder kunden, samt hvad man ønsker at kunden nu skal foretage sig.
Det kan jo være, at brugeren er interesseret i at læse en smule mere omkring, hvordan denne tidsregistrering rent faktisk virker. Derfor er der på siden yderligere information som brugeren kan tilgå, hvortil der samtidig løbende smides CTA’er ind. En god metode til at bevare og minde de besøgende om deres muligheder, i takt med at de lærer mere og formentlig kan se pointen i servicen.
#3 – Vær til rådighed [chat, telefon + mail]
En potentiel kunde kan være vidt forskellige steder i sin købsrejse, når de besøger din hjemmeside. Der er dog ingen tvivl om, at de med al sandsynlighed er interesseret i virksomhedens produkt eller ydelse, hvis de er inde på en specifik landingpage om emnet.
Gør det nemt og overskueligt for kunden at få svar på deres spørgsmål. Læs mere her, FAQ’er, visualisering af, hvordan ydelsen virker mm. Generelt fungerer interaktivt content super godt.
Der vil dog altid være kunder, der sidder med helt specifikke spørgsmål, som de mangler svar på, for at kunne komme nærmere i deres beslutningsproces.
Derfor bør ikke-webshops sørge for altid at have tydelige og tilgængelige kontaktinformationer på siden (telefonnummer, mail, chat funktion). Netop sidstnævnte, chat funktion, kan nemt og enkelt hjælpe kunden med at beslutte, hvorvidt produktet, på Saas platformen, har interesse.
Chat funktioner kan komme i vidt forskellige styles. Et eksempel fra en SaaS-virksomhed kan ses herunder. Autogenereret svar blokke kan spare jer for tid og hurtigere få afklaret, hvad det netop er for et område af jeres forretning, som den besøgende ønsker yderligere svar til.
Dette var tre bud på nogle af de vigtigste hacks, der skal være med til at sikre, at I skaber flere salg gennem jeres hjemmeside uden en webshop.